Stílusparódia egy képzeletbeli építészeti tervpályázat beérkező pályaműveiről – és a győztes magyar tervről, avagy milyen piramist terveznének mai építészek?
Tanuljuk meg becsülni értékeinket! Egy nemzetnél se vagyunk alábbvalók. Megírta már Gróf Zrínyi Miklós is, de ma is vannak kicsinyhitűek. Szellemiekben pedig – ahol az anyagi hátrányok nem érvényesülnek – verhetetlenek vagyunk. És nem csak hazai pályán, hanem idegenben is. Itt volt például ez a piramis pályázat. Nem mondhatják, hogy túl nagy gyakorlatunk lenne benne. Csak kunhalmokon csiszolódhatott az elménk. Feladná a leckét építészeinknek, ha meg kellene tervezni egyet, gondolja sok lekicsinylő… De ne ítéljünk korán!
Az egyiptomi piramisok 4500 évesek. A halottkultusz eme hatalmas reprezentánsai az örökkévalóság üzenetét hordozzák. Az építészet örökkévalóságának üzenetét. Geometriájukat azóta is számtalan épület használja. A letisztult gúla-tömeg kikezdhetetlen. I.M Pei 1983-ban a Louvre műemléki együttesébe illesztette be üvegpiramisát, mint az előcsarnok lefedését. Nem volt könnyű megszerettetni a franciákkal, de jobbat, maradandóbbat ők se tudtak kitalálni. Azóta a piramis kubust mások is kipróbálták kicsiben, – vándorforma. 2006-ban Kazahsztánban Nazarbayev elnök megbízásából maga Norman Foster is tervezett egy 96 méter magas piramist a vallási béke kongresszusainak palotáját. Pozsonyban a Szlovák Rádió Székháza a hatvanas évek óta csúcsára állított piramist idéz. Így aztán, amikor szörfözve a google-on a műholdak segítségével Egyiptom felszínén megtaláltam a sivatagi homok alatt kirajzolódva egy új királysírt, rögtön piramisra gondoltam én is. Mit keres ez itt, védelem nélkül egy ilyen jeltelen helyen? Lehet, hogy ez óvta meg a sírrablóktól. Méltóbb környezetbe, mint az isten-uralkodók bevált nyugvóhelyére, nem is lehetne helyezni ezt a világszenzációt. Az új turisztikai zarándokhely számára legalkalmasabb célpont csak egy újabb piramis lehet, amelyben be lehet mutatni a sértetlenül feltárt fáraó halotti kamráját, és szarkofágja kincseit. Azóta az ásatások beigazolták várakozásomat. Tutankhamun sírjához hasonló érintetlen mementót találtam. Mások kvarkokat fedeznek fel a világűrben, nekem egy királysírt volt szerencsém a Földön. Hogy ez hogy került oda, melyik kortárs-Carter tárta fel, ki azonosította ebben a zűrzavaros egyiptomi helyzetben, nem is érdekes. Földönkívüliek hagyták itt, vagy csak egy ügyes kínai hamisítvány, – nem építészeti kérdés. Én minden esetre, mint ötletgazda, – a dubai emír támogatásával, – nemzetközi, meghívásos építészeti tervpályázatot írtam ki a régészeti szenzáció méltó bemutatására. Meghívtuk a világ legjobbjait, tizenketten elfogadták felkérésünket, köztük több Priczker díjas. A művek megszülettek, a verseny lezárult.
A zsűri véleménye szerint a pályázat sikeres volt. A résztvevő építészek a faladat iránti nagy empátiával, építészetük legjavából ízelítőt adva, nagyszerű stílusparódiát alkottak magukról, a kortárs architektúra emblematikus épületeit idézve. Elegáns öniróniával, ahogy csak a legnagyobbak képesek magukat kívülről is szemlélni. A tervek javarésze a négyezer éves technikai haladás vívmányait használva mellőzte az óriás kőtömeget, élő munkát, és látványos belső térszerkezetű kiállító, bemutató enteriőröket hoztak létre, az úttörő kínai-amerikai építész, A. M Pei ötletét követve. Valamennyien betartották a kiírás programját a méretre vonatkozóan, a Khepsz piramis paramétereit tekintették etalonnak.
Rangsorolás nélkül bemutatnánk a beküldött tervek látványterveit.
1. számú terv:
I.M. Pei hatalmas handicappel indította el a mezőnyt, mert a Louvre után már nem volt ismeretlen számukra a feladat. De ez csak látszólagos előny, mert a nagyobb méret és az eltérő funkció új kihívásokat jelentettek. Az idős mester azonban hozta formáját. Acél térráccsal fedte le ezúttal is belső teret és látványos módon befüggesztette a Kheopsz piramisnál megismert belső közlekedőket. A szellőzők és szervízjáratok, a folyosók, királynői,- és a királyi kamra, a nagy galéria és a tehermentesítő szerkezetek látványosan mutatják be a csarnoktérben az attrakciót, az új szarkofág kitüntetett helyét, amelynek megközelítéséhez az északi bejárattól mozgólépcső vezet. Felépítését is – eredeti módon, – a Kheopsz helyére javasolta, Így nem borul fel a történelmileg kialakult hármas egység, a településképi illeszkedés harmonikus lesz.
2. számú terv:
Peter Eisenman a dekonstruktivista irányzat egyik teoretikusa megérezte a feladatban azt a lehetőséget, hogy ennél az ismert síremlék- attributumnál lehet a leglátványosabban interpretálni tézisei külső jegyeit. A letisztult időtlen forma, amelyet az isteni arány, az aurea sectió tesz tökéletessé, ez a hivalkodó szépség, a jelen perc-emberét agresszióra készteti. Mint a grafitti a ház falán, terve lázadás a harmónia, a tisztaság ellen. A dekonstruktív szerkezetek az időben kikristályosodó tökéletesbe belerondítják a disszonanciát, az esetlegeset. Amely ugyanolyan időtlen, mint amit megsemmisít, de nem kell hozzá fegyelem és tudás, csupán a mindenkori tagadás képessége. Művében felismerhetők a meghaladni akart mű paraméterei, a síkokkal feldarabolt piramis. A bemutatni kívánt leletek kiállítására, csak piramis-hasadékok réseit kínálja. Telepítése ugyan a Kairó melletti területre utal, de lehetne bárhol a sivatagban mint egy földrengés utáni UNESCO segélyből helyreállított műemlék. De ez volt a mester célja, Többen vagyunk tökéletlenek, és similis simile gaudet. (a hasonló a hasonlónak örül) Ezek mind látni akarják majd ezt a kontármunka interpretációt.
3. számú terv
Tadao Ando: a minimalistának aposztrofált építész a feladatban megkereste azt a koordinátát, amely a három dimenziós alkotásban minél kevesebbet vesz el a tájból. Kikeríti a sivatagból a program által megadott térméreteket , a 230×230 métert és az emberiség nevére telekkönyvezteti. A négyezer éves kultúra lenyomata a Föld eme hatalmas homokozójában mint egy foscilia kerül a felszínre. Oszlopsorral hoz létre várakozást a kint és a bent határán. És aztán megcsinálja a piramis hiányát. A gúla amphiteátrumként a földbe lépcsőzik le, pontosan 146 métert. Mint egy öntőforma magába öleli mágneses terét, melynek erőterében lebeg a fáraó szarkofágja. Senki által meg nem közelíthető teátrális pózban áll monumentális magánya. Az el nem érhető nem evilági, „jelkép a vízen” módjára lebeg a semmi tetején. A „fény temploma” világosságának eszközeivel, a fizika meghazudtolásával hozza létre a 4500 éves tárgy és korunk között húzódó kulturális fényéveket, amelyben csak a jelenségek árnyéka megfogható.
4. számú terv
Zaha Hadid, az iraki származású építésztől nem volt idegen a sivatagi helyszín, az ókori kelet világa. A piramis fegyelmezett formája őt is provokálta, és kihozta belőle a sohase szunnyadó kreativitást. A piramis kötelező belső terébe organikus hernyó-tömegek fúródnak bele a maguk természet szabadságú törvényei szerint, amelyek a gúla belsejében kiállításoknak adnak helyet. Az angyali belek alagútjainak kloakái szabadítják ki benne a metafizika centrális terét. Ezek aztán a látogatókkal fluid térszövetek virtuális centrumát hozzák létre a piramis poláris koordináta rendszerében, implicit függvényekkel meghatározva a szarkofág helyét a magasban, benne a Fáraó múmiájával melyet pneumatikus liftekkel igény szerint mozgatnak. A feminin, hajlított formák feloldják a piramisi geometria maszkulin feszességét.
5. számú terv
Mario Botta, a tessini mester az euklidési geometria kedvelője. Hasábok hengerek, zárt és nyitott kubusokból építette fel oeuvre-jét. A természetes építőanyagok kedvelője, a kő és a tégla műveletlen lelkéből formál szárnyaló fantáziával átlényegült misztikus tereket. Fény és árnyék a kötőanyaga. A piramis reminiszcencia, tervében is érzékletesen idézi a fáraói díszletet , amikor sávosan rakott kősorok, évtizedek ritmusának diasztólés kihagyásaival idézve a múló időt, amellyel beengedi a fényt a múzeum belsejébe A Keresztelő Szent János templomában létrehozott sávosságot itt már az egyik gránitsor elhagyásával valósítja meg. A tér tengelyében az oly sok helyen alkalmazott vertikális henger apszisát használja fel a szarkofág elhelyezésére. A vörös márvány-téglányokból kifalazott kürtőben eszköztára attribútumát a csíkosságot, fénykorongok hozzák létre, melyek által szinte lebegni látszik az ég felé nyitott tér, közepén a fáraó sírjával, mintegy jelezve az isten-uralkodó nem evilági kapcsolatait. A terv a piramist a gizehi együttesbe helyezi, és a szemlélő számára, mintha mindig is ott lett volna deja-vu érzéssel odaillik.
6. számú terv
Norman Foster mester nem ismételte önmagát. A kazah elnöknek tervezett piramissal a maga részről letudta ezt a szerkezetformát. A feladatból jobban érdekelte őt annak a turista áradatnak a komfortja, amelyik feltehetően a világ minden tájáról idezarándokol majd a sírlelet megtekintésére. A szarkofág csak kerüljön be, – sugallja a terv, – a maga helyére egy piramis szokásos sírkamrájába. De az ide látogatók kényelmes környezetben egy hatalmas passzázs alatt tekinthetik meg a feltárt kincseket. Az idősebbek, és presztízs-turisták számára a kivetítők biztosítják itt a nem mindennapos látnivalókat ebben a légkondicionált környezetben, hűsítő italok fogyasztása közben. A körfolyosó a British Múzeum előcsarnokának látványos szerkezetével , karcsú térráccsal fedi le, mely átfordul a henger alakú körítő üvegfal konstrukciójába. A múzeumi promenád átszellőztetett. Az alulról beáramló friss levegő a piramis lépcsőin a felső réseken kiszabadul és kellemes klímát biztosít az év minden szakában. A bejárathoz felvezető utat a Reichstag épületénél alkalmazott, csarnokból induló rámpa teszi barátságossá, gesztust téve, és szolidaritást kiváltva a fogyatékkal élő embertársaink felé. Ez az a pedagógiai üzenet, amely Foster házaiban mindig megtalálható önvizsgálatra késztetés, és toleráns viselkedés kultúrája, a felemelő tér, az emberszabású high tech fényeiben.
7. számú terv
Jacques Herzog és Pierre de Meuron a két svájci építész a pekingi olimpiai stadionban kipróbált eszközhöz nyúlt. Ott a világ nemzeteit egy fészekaljba gyűjtő szerkezetformát kitalálták. Itt sokkal kisebb méretben a fészek-koncepció új tartalmat kap . Belsejében, a halhatatlan fáraó szarkofágját, mint időtojást rejti, ahol elállhat akár újabb 4000 évig. A kötelező piramis burkoló formát a rozsdamentes szerkezeti acélhengerek mint asszimptoták tetszőlegesen megközelítik, de belsejében átboltozódnak védő ernyővé. Megvalósul benne a vízió és a működés harmóniája. A fészek légrésein a levegő szabadon áramlik, klíma nélkül biztosítva a természetes légcserét. Szerkezeti szövete olyan sűrű,- tanulva Peking tapasztalataiból,- hogy az építőmunkások majd szerelés közben sem zuhannak a földre. A Kínai Kormány plágiumváddal keresetet adott be a szerzők ellen, mert szerintük a madárfészek szimbólumot ők már megvették. De Meuronék visszaurasították ezt mondván, ez egy új mű, egy parafrázis, és a piramis-forma ezredévekkel megelőzte az új kulturális ikonná váló Stadion karakterét. Éjszakai megvilágításban a piramis alól a szerkezetrácsok résein sejtelmesen világítanak ki a fények , mintha a Napisten izzó fénykévéi ragyognák be a sivatagi éjszakát.
8. számú terv
Peter Zumthort tulajdonképpen titkos szándékkal hívtuk meg. Próbálja ki magát nagyobb léptékű feladatban is. A wachendorfi falucska műremekét szerettük volna viszontlátni piramisi méretekben. A mester hosszú rábeszélés után kötélnek állt, és a tőle megszokott belülről építkezéssel megismételte a Bruder Klaus kápolna koncepcióját, – regionalista építészként a hely szelleméből, és anyaghasználatából jottányit se engedve. A piramis formát ötven cm-enkét, csömöszölt nílusi kavics, sivatagi homok, valamit színes gránitörlemények keverékéből készült betonból tervezte kiégetni. A belsejének zsaluzatát a Nílus felső folyásáról hozott cédrusok szálfái alkotnák, amelyek majd elégetve hozzák létre az elmúlásnak azt a lenyomatát, amelyet a német kápolnában sikerült megvalósítani . A piramis csúcsán a könnycsepp alakú rés és az oldalán több száz alabástrom hengeren, mint napfény-távcsöveken becsillanó fény világítanák meg a fáraói szarkofágját, amely a világegyetem tengelyét jelképező üvegrúdon van kiegyensúlyozva, a padlószinten elöntött folyékony ólomtó felett. A bejárati tömeg az ismert hasáb, benne a már bejáratott háromszög kapuzat. A mester utalásként az eredeti műre a Piramis környezetén a sivatagot a wachendorfi mező gyepével javasolja beültetni.
9. számú terv
Santiago Calatrava csúcsára állította a piramist. A belső terekben a kötelező kiállítóterek kapnak helyet, amelyet liften lehet megközelíteni a piramis platójáról. A felfordított gúla teteje helikopter leszállóként üzemel a turizmus fogadására. Közvetlen légi járat építhető ki Kairóval. A mester most sem tagadta meg hídépítő múltját, és annyi nagyszerű híd után itt légihidat hozott létre a főváros és a látvány között, frappáns módon megoldva a hídfőt a sivatagban, Kolombusz tojásaként, a piramis tetején. És ez csak az kötelező bemutatás és működtetés. Ezután következik az építész-szobrász-szerkezettervező zsenialitása, a piramis kitámasztása, szél , homokvihar, földrengés ellen. Hárfaszerű acéltartói fehéren csillognak a horizont felett messziről is, az ívek látványosan oldják a piramis zárt síkjainak feszes geometriáit. A kiterjesztett szitakötő szárnyak és lábak légies természeti formákkal támasztják meg a piramis valószínűtlen tömegét. A statika megcsúfolásaként hatnak a filigrán rudak ívei, amelyek azért egy méter vastagok a nyomott övekben . Alatta az ember paránynak érzi magát és úgy véli hogy rászakad a mennybolt, de ez teszi igazán félelmetessé az isteni nyugvóhelyet, és szorongásossá az embert előtte. Megtérésre biztat akármilyen vallású látogatót.
10. számú terv
Aldo Rossi mester 1997 óta halott, de irodájában legjobb tanítványai folytatják szellemiségét. A legnagyobb nekropolis építő kihagyhatatlan volt a meghívottak listájából. A műhelye a mester szellemében be is nyújtotta tervét és a mű nagy nyeresége lett e seregszemének a gondolati brain stormingban, amelyik egy fáraó nyugvóhelyét hivatott megfogalmazni. Rossit 1970-ben a klinikai halál állapotából hozták vissza karambolja után, és ezután kezdte tervezni a modenai San Cataldó temetőt, – egy építész aki már járt odaát. Nem kellett mást csinálni szellemisége folytatóinak, mint mint a jungi kollektív emlékezet archetípusaiból összerakni a halottak házát, – mint Modenában. A fáraó sírját sokak vélekedése szerint tízezrek építették, rabszolgamunkában, mások szerint mesteremberek. Mindkettő igaz lehet. Itt egy elmaradt piramis pótlása a feladat. A négyzetes kolumbárium-fal megépítése és üresen állása utal a tízezrekre, akik számára is jelképes maradt a hely. A nagy kubus végtelen szabályossága figyelmeztet az elkerülhetetlen halálra a maga konkrétságával. A belső udvar fókuszában áll a fáraó szarkofágja piramisa falsávjai közé szorítva metaforikus magányában. Lehet, hogy a virtuális temetkező helyévé válna a nagy urnafal az itt megforduló emlékhagyó turistáknak, – jó ómen együtt nyugodni egy 4500 éves isteni uralkodóval.
11. számú terv
Jean Nouvel a francia építész-bonviván ezúttal is megbolondította a szépasszonylelkű szakmai zsűri biológiáját sőt kémiáját is. A szakértésre behívott kollégák otthagyva saját bírálati területüket mind odasereglettek tablóihoz, és ha lenne olyan digitális műszer, amelyik pupillán át mérné az irigységet, felakadt volna mikor elaléltak. Tisztelet a kivételnek. Mert ez a terv színházba helyezi a piramist. Az üvegfelületek és tükröződéseik a gúla taktilis kőanyagát szétrobbantják és összerakják, a kontinuitás amnéziát kap majd megvilágosodást, felejt és felfedez. Fényorgonák pászmái ragyogják be a párizsi Arab Kultúra Intézeténél kipróbált blendékkel szabályozva a tűző nap és az alkonyat fényei között változó megvilágítást. Óramű pontossággal keveri a színeket és tónusokat ezen az egyhelyben álló forgó színpadon. Az arabeszkek árnyékai szinkópák ritmusaival billennek át a gúla élein. A szarkofág mint ókori brill üvegpódiumon áll, felette az égi sztalaktit, üvegkúp lebeg. A fénytölcséren a felhők gomolygása, vagy a vakító fények káprázata villódzik. és a tükröződésekben mint a Lafayette áruházban Berlinben is a látogatók tömege kaleidoszkópszerű forgásban járja körtáncát ebben a kulturális spirálban ahol összeturmixolódik a 4000 éves múlt és a megcsömörlött jelen , hogy leömöljön a jövő garatján, és bizakodással induljon haza, mert van kiút, – és ez a vizuális kommunikáció a korok erőtereiben, mint itt is.
12. számú terv
F.O. Gherry nélkül nincs kortárs építészeti tabló. A világsztár, aki már a titáncink boltba se tud bemenni paparazzók nélkül. itt is sikeresen vitte át a lécet. Irigyei kárörvendő várakozása ellenére a statikus piramis projektből is kihozta a táncoló párt. A szokásos lemez girlandok metszetei, mintegy körültáncolják a piramis-gólemet, mint Anna Pavlova, Raszputyint, – levegősen. A függőleges lemez- áttörések mentén keletkezett rések világítják meg a belső tereket, amelyben a szarkofág be van függesztve. A turista áradat miként Bilbaóban is a bejárati hídon jut be a látványok barlangjába , a piramis belsejébe. Az amorf belső tér változatos labirintust hoz létre a gúla alatt, ahonnan a fény csak a látogatók segítségével jut ki a szabadba. Az ellentétek paradoxona feszíti a téri kompozíciót amelyekben a szarkofág lebegése az egyetlen stabil elem.
A pályázatban a zsűri elodázta a döntést. Miután egyik terv sem teljesítette maradéktalanul a kiírók elvárásait, első díjat nem adott ki. A megbízást a továbbtervezésre, a dubai emírhez közel álló Abu Sabah Musztafa kapja, akinek feladata lesz a díjazott tervek legjobb gondolatait egyesíteni , és a XXI század piramisát , – zsürori infantilitással, újságírói narrációval, és moderátori mindentudással – megálmodni.
A döntésnek mégis van örvendetes magyar vonatkozása és aktualitása is.
Annak idején a Bercsényi kollégiumban Budapesten együtt zuhanyoztam egy Bán Ferenc nevű magyar építésszel. Tőle tanultam a zokni-, és nejloning mosás technikáját. Csak felvettük magunkra valamennyit, a testünkön beszappanoztuk, megmángoroltuk, és egymás után levéve magunkról a végére már magunk is patyolat tiszták voltunk, mint a zoknik. A tisztára sikált darabokat a szobánkban a fűtési csöveken szárítottuk meg. Ez a Feri már akkor is zseniális volt. A csövekből és fejes vonalzókból a plafon alatt olyan rácsos tartót szerkesztett össze, hogy valamennyi alsóneműinket felfüggeszthettük, mint egy fregolira. Azóta is követem pályáját, Nyíregyházán él, és zseniális házakat tervez. “Na Őt kérd meg, hogy segítsen összeboronálni ezt a katyvaszt, amit a nemzetközi mezőny összehordott. Ne félj, megtalálja a módját, hogy ne sértődjenek meg a világnagyságok, – mert a másik gondolata jobban érvényesül az újkori piramis egyvelegben. Azóta is levelezünk egymással. – Kossuth díjas, Ybl díjas, – meglásd segíteni fog neked!” – tanácsolta Sabah Elazzavi, Abu Sabah Musztafa édesapja a fiának.
Így is történt, az ifjú arab építész Nyíregyházára utazott. Bán Ferenc, miután befejezte a Váczi Mihály Művelődési Központ rekonstrukcióját, megismerkedett Musztafával. Bemutatta egy eredeti szőke hölgynek, eredeti mellbőséggel, hogy ne zavarja munka közben, és megtervezte neki a harmadik évezred piramisát. A megoldás senkit nem sértett meg, senkit a Priczker díjasok közül, mert figyelmen kívül hagyta valamennyi tervét és hamisítatlan Bán Ferenc ház született.
A mester nem tagadta meg önmagát. A metabolista gesztus, a hídszerkezet a sivatagban is releváns. Az expresszív konstrukció felül emelkedik a gravitáció kishitüségén, a tevekaravánok a mugak megszokott útján sétálhatnak el alatta. A multifunkcionális tartóváz tatrális gesztussal emeli magasba a piramis 232 méternyi kvadrált kubusát is. Mit kubusát, kubusait, – mert huszonöt 37 méteres gúla illeszkedik egymás hegyébe, mint egyedi LEGO idomok, és hozza létre a virtuális kheopszi méreteket. Mert ez a drámai piramis a nyíregyházi gyár termékeivel építi fel a fáraó nyugvóhelyét az óriás gúla felső harmadában. A szarkofág a művelődési házban már kipróbált acélhálókon lebeg, de ezúttal vörösréz rudakkal reprezentálva, mely mint egy proscéneum nyílás láttatja a isten-király nyugvóhelyét alulnézetben, ahogy az neki kijár, a földi halandóktól. És olyan elérhetetlen magasságban , ahol még a helyben szokásos színesfémtolvajok sem férnek hozzá. Ez a variálható megoldás kifordítja a piramist robosztus voltából, emberi léptékre bontja le, gyermeki infantilitással közelíti meg a túlvilág metafizikáját. Reprezentattív lépcsősora vezet fel az üresség és mégis emocionális telítettség építészeti magaslataiba. A terv a transzcendens gondolatiságot teszi mindenki számára érzékelhetővé. Ez maga az anagógia. Piramis és Ozirisz játékszere egyszerre.
Ezeket nem én mondom. A zsűri mondta, amikor a tervet meglátta és Allah Akbar kiáltásokkal adott hangot elragadtatásának. Vagyis isten a leghatalmasabb, aki ilyen zseniális megoldáshoz segítette a tervezőt, megtalálni az egyetlen jó kompromisszumot.
Most mi magyarok is nagy várakozással tekintünk a jövő felé. Az építkezés várhatóan a jövő évben elkezdődik. A LEGO gyárban további munkahelyekre lesz szükség.