You Are Here: Home » Kritikák » Színház » A magunkkal hurcolt történelem

A magunkkal hurcolt történelem

A Castel Felice bemutatásával járult hozzá a Móricz Zsigmond Színház „A magyar szabadság éve 1956-2016” rendezvénysorozathoz. A „történelmi színdarab” műfaji megjelölésű játék Hamvai Kornél 2001-ben közzétett művének, A prikolics utolsó élete című regénynek tizenegyedik fejezete nyomán íródott még 2003-ban. (A szerző csak az alapötletet veszi a könyvből: a dráma önálló műegész.)

1958-ban, a Castel Felice óceánjáró fedélzetén nyolc szorongó kivándorló utazik: amint búcsút intenek Európának, úgy akarnak búcsúzni egykori életüktől is. Mire azonban csaknem negyven napos hajózás végén megérkeznek az ausztráliai kikötőbe, kiderül, a múlttól aligha van menekvés. Hamvai Kornél színműve félúton áll a melodráma és a krimi között: a háborús, majd az ötvenes évek, illetve 1956 traumáját túlélő figurák az újrakezdés reményében vágnak neki az ismeretlennek. Azonban az író olyan történetbe keveri őket, amelyben nem tudható, kinek van igaza. Nem derül ki, a Férfi (Illyés Ákos) valóban gyilkos-e. (A posztmodern „antidetektív” történetekben általában nincs megnyugtató megoldás.) Nincs efféle feloldó katarzis a Castel Felicében sem.

Hamvai munkájában az a tét, hogy kiderüljön: a Hölgy (Széles Zita) férjét egykor – még ávósként – az a Férfi ölte-e meg, aki most, a játék jelenidejében szintén Ausztráliába tart. A fedélzeten megkezdődik a nyomozás: kísért a múlt. Közben felforrósodnak az indulatok; gyűlölet és szerelem, vágyak és álmok között lebegünk az óceánjáró fedélzetén. A darabban a titok titok marad: nem tudjuk meg, ki a Vándor (Tóth Károly), aki viszont mindenkiről tud mindent. Rejtélyes alak a Szemüveges (Vicei Zsolt) is, miként az a latin idézetekben beszélő Öregember (Dengyel Iván). A női figurák egyértelműbbek: a szerelemre vágyó, de a Férfiben meg nem bízó Nő (Jenei Judit), a kacér Szépség (Kosik Anita), a férjével folyton civakodó Öregasszony (Pregitzer Fruzsina) kötik össze a krimiszálakat.

Göttinger Pál rendező nem tesz igazságot: megérti a figurák indítékait. Fegyelmezett munkáját atmoszférikusan segíti Pilinyi Márta látványtervező, aki a Castel Felicére rozsdásodó fedélzetet képzelt: a sugallatos díszlet a kivándorlók új életének különböző régi (szégyen)foltjait is szemléltetik. Hamvai darabja a magunkkal hurcolt történelem megoldhatatlan drámájáról szól – olykor túlhajtott, olykor csak szemléltető stílusban.

Karádi Nóra fotói a darabról:

castel felice (6)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

HTML tags are not allowed.

Copyright © 2007-2014. Minden jogot fenntartanak a szerkesztők és a szerzők.

Scroll to top