You Are Here: Home » A Bakon Leső » Színház » Carmen Nyíregyházán

Carmen Nyíregyházán

A Carmen név sokaknak ismerős, azonnal a végzetes vonzerejű cigánylány és a tiszta lelkű fiatalemberből a nő rabjává váló José szerelmi tragédiája jut róla eszünkbe. Kinek a Szent Bertalan éjszakája című regényt is jegyző Prosper Mériméeről, kinek a fiatalon elhunyt Georges Bizet operájáról. Ez volt Bizet utolsó műve, így a néhány nappal a bemutató után elhunyt zeneszerző talán nem gondolhatta, hogy Carmenje a mai napig az egyik legismertebb és legtöbbet játszott opera lesz.

Kosik G. Anita. Sipeki Péter felvétele.

Kosik G. Anita. Sipeki Péter felvétele.

Sediánszky Nórának köszönhetően Carmen Nyíregyházán is megjelent. A Móricz Zsigmond Színházban A név: Carmen címmel bemutatott színdarab alapja Mérimée kisregénye, melyből az előadást rendező Sediánszky Nóra új szövegkönyvet írt. Karádi Zsolt megfogalmazása szerint: ez „nem egyszerűen adaptáció, hanem Mérimée nyomán készült új dráma.”

A Móricz Zsigmond Színház weboldalán figyelemfelkeltő az ismertető szöveg:

„Carmen, a végzetes vonzerejű, zabolátlan cigánylány egy nap találkozik a teljességgel nem neki való emberrel, Don Joséval, a talpig tisztességes, rendszerető, józan fiatalemberrel – mi sem természetesebb, mint hogy beleszeret. José is belebolondul a megfoghatatlan és szeszélyes szépségbe, sőt, egyenesen a rabjává válik – innentől kezdve pedig mindkettőjük sorsa megpecsételtetett… Fülledt, forró tereken, kocsmai bulikban, bikaviadalokon és hegyvidéki csempészbandák búvóhelyein bontakozik ki a világ- és a zeneirodalom egyik leghíresebb szerelmi története, vágy és végzet lüktető erejű összecsapása. Carmen szenvedélytől perzselő drámáját ismerős dallamok, az andalúz földek kiégett vörösének szikkadt világa, mágia és misztikum kíséri. … A jelen feldolgozás külön érdekessége, hogy intim térben, a MŰvész Stúdió sajátos, zárt világában, a nézőtől szinte karnyújtásnyira meséli el férfi és nő, szerelem és halál, vonzás és taszítás, természet és társadalom lenyűgöző csatáját. Az előadáshoz új szövegkönyv készült, melyet az eredeti, Prosper Mérimée-kisregény alapján az előadás rendezője, Sediánszky Nóra írt, és amely elsősorban az emberi lélek mélyén rejlő, elemi erejű szenvedélyekre, sokszor önmagunk elől is titkolt, legbenső vágyainkra, félelmeinkre, sóvárgásainkra, egymás felé, vagy egymás mellett elvezető útjainkra helyezi a hangsúlyt. Így szeretünk mi…?”

Étvágygerjesztőnek nem rossz, gondoltam, így nem kezdődhetett meg nélkülem a bemutató. Egy hónappal és néhány előadással később – azon szokásomnak megfelelően, hogy a számomra kiemelkedő előadásokat többször is megnézem –, újra ott ültem a MŰvész Stúdió nézőterén.

MŰvész. Kiváló rendezvények helyszíne, bár főként gyermekdaraboké és „vendég” előadásoké. Én jobban kihasználnám, mert a tér igen alkalmas arra, hogy a szereplőket és nézőket ne csak szellemileg, de fizikailag is közel hozza egymáshoz. Jómagam az első sorból szeretem szemlélni a rendezvényeket, így szinte az est részévé válok. Cseppet sem mellékes ok, hogy közelről a művészek minden rezdülése, mimikája is jól megfigyelhető. A nézők és a színészek szinte intim közelsége motiválhatta Sediánszky Nórát (aki a színház művészeti tanácsadója is) arra, hogy ide álmodja meg ezt az előadást.

Látványos és sokszínű est részesei voltunk – fogalmaztam meg magamban a bemutató után. Drámai, érzelmekkel teli párbeszédek; hatásos és látványos jelenetek; dalok; táncbetétek színesítik az előadást, fokozzák a feszültséget, közvetítik a szereplők lelkiállapotát, de olykor-olykor a humor is felvillan.

Iszonyú nehéz, sűrű, vérforraló, szívszaggató zenék hangzanak el, köztük szefárd, ladino és flamenco dalok is, mind eredeti nyelven” – nyilatkozta a címszereplő, Kosik G. Anita. Valóban így volt.

A másodszor látott előadás talán még nagyobb hatást tett rám, s úgy tűnt, a közönség ezúttal is átérezte az érzelmi hullámzást, a vívódást, a kétségeket, a pusztulásba vivő szerelem kísérő jelenségeit, melyeket a színészek közvetítettek felénk.

Kosik G. Anita Carmenje határozott nő, aki tudja, mit akar, s bár tisztán látja, mégsem érdekli, hogy meg fog halni. Kihívó, érzéki, szenvedélyes, nyíltan hangoztatja önállóságát, szabadságát. Sokrétű játékával; erőteljes, a teret betöltő énekével; táncával, de még a semmit tevés pillanataiban is érzékletesen mutatja meg nekünk Carment, azt a nőt, akinek senki sem parancsolhat, aki a maga feje után megy, bárhogyan is alakul sorsa. Ő valóban a végzet megzabolázhatatlan asszonya, kinek vonzerejétől akkor sem lehet szabadulni, ha tudjuk, a pusztulásba sodor…

José szerepében Nagyidai Gergő bemutatja az érzéki vágy, a birtokló ösztön és a féltékenység, illetve a tisztesség és lelkiismeret-furdalás között ingadozó, vergődő szerelmest, aki harcol önmagával, nem képes szerelmétől szabadulni, de nem tudja őt kiszakítani sem környezetéből, így gyilkossá és gyilkosává lesz. A szolid visszahúzódástól az őrjöngéssé fajuló féltékenységig nagy utat jár be José, s ezt Nagyidai Gergő igen szemléletesen ábrázolja.

Nagyidai Gergő és Kosik G. Anita. Sipeki Péter felvétele.

Nagyidai Gergő és Kosik G. Anita. Sipeki Péter felvétele.

Szegezdi Róbert nem először vendégművész színházunkban. Ezúttal több figura bőrébe bújik: hol Carlos, a jóvágású matador; hol akarata ellenére Carmen bűvkörébe kerülő turista; hol a nők után koslató hadnagy, egyben José felettese; hol Garcia, a ravasz rablóvezér, aki Carmen férje. Szegezdi Róbert szemmel láthatóan lubickol szerepeiben, játéka színfoltja és erőssége az előadásnak.

José korábbi – talán csak plátói – szerelmét, mint emlékképet, szimbolikus alakot Munkácsi Anita jeleníti meg kedves átéléssel, kecsességgel; Carmen egyik társnőjét is ő alakítja. Gyönyörű, szárnyaló énekhangjával is sokat hozzátesz az előadáshoz, remélhetőleg mind több énekes szerepet kap színházunkban.    

Horváth Réka és Széles Zita Carmen társnőiként erős jelenléttel mozognak a színpadon, énekelnek, táncolnak, vitatkoznak, több kiemelkedő jelenet részesei.      

Az előadás előnyére szolgál az élő zene, a színpad sarkában Bíró Péter és Olajos Gábor végig együtt élnek a színészi játékkal, így válnak a darab szereplőivé estéről-estére.

A látványtervező Vereckei Rita díszletei viszonylag egyszerűek, jelzés értékűek, mégis érzékletesek, körbeveszik, sőt bezárják a szereplőket, mint egy arénában. A narancsfának is szerepe van, a lédús gyümölcs nemcsak étkezésre szolgál…  A jelmezek jelképek is egyben: a fehér, a fekete, a vörös színek tulajdonságaink, érzelmeink szinonimái is.

A látványos koreográfiákért Ladányi Andreát, Lippai Andreát és Túri Lajos Pétert illeti elismerés.

A név: Carmen erős, drámai előadás, a 2017/18-as színházi évad kiemelkedő, hatásos, a közönséget a színházba vonzó alkotása, elismerésre méltó színészi alakításokkal, rendezéssel, dramaturgiával.

Nagyidai Gergő, Szegezdi Róbert és Horváth Réka. Sipeki Péter felvétele.

Nagyidai Gergő, Szegezdi Róbert és Horváth Réka. Sipeki Péter felvétele.

Szegezdi Róbert és Kosik G. Anita. Sipeki Péter felvétele.

Szegezdi Róbert és Kosik G. Anita. Sipeki Péter felvétele.

Nagyidai Gergő és Munkácsi Anita. Sipeki Péter felvétele.

Nagyidai Gergő és Munkácsi Anita. Sipeki Péter felvétele.

Munkácsi Anita, Széles Zita és Horváth Réka. Sipeki Péter felvétele

Munkácsi Anita, Széles Zita és Horváth Réka. Sipeki Péter felvétele

Nagyidai Gergő és Kosik G. Anita. Karádi Zsolt felvétele.

Nagyidai Gergő és Kosik G. Anita. Karádi Zsolt felvétele.

Nagyidai Gergő és Kosik G. Anita. Karádi Zsolt felvétele.

Nagyidai Gergő és Kosik G. Anita. Karádi Zsolt felvétele.

Kosik G. Anita és Horváth Réka. Karádi Zsolt felvétele.

Kosik G. Anita és Horváth Réka. Karádi Zsolt felvétele.

Széles Zita, Horváth Réka, Munkácsi Anita és Nagyidai Gergő. Karádi Zsolt felvétele.

Széles Zita, Horváth Réka, Munkácsi Anita és Nagyidai Gergő. Karádi Zsolt felvétele.

Széles Zita. Hajtó-Novák Éva felvétele.

Széles Zita. Hajtó-Novák Éva felvétele.

Nagyidai Gergő és Munkácsi Anita. Hajtó-Novák Éva felvétele.

Nagyidai Gergő és Munkácsi Anita. Hajtó-Novák Éva felvétele.

Kosik G. Anita. Hajtó-Novák Éva felvétele.

Kosik G. Anita. Hajtó-Novák Éva felvétele.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

HTML tags are not allowed.

Copyright © 2007-2014. Minden jogot fenntartanak a szerkesztők és a szerzők.

Scroll to top