You Are Here: Home » Kritikák » Színház » Kafka metamorfózisai – Az Örkény Színház Kafka – Az Átváltozás című darabjáról

Kafka metamorfózisai – Az Örkény Színház Kafka – Az Átváltozás című darabjáról

Az előadás kerete és alapja maga a címadó novella, de álomszerű szerkezetében más Kafka-művek motívumait is felhasználja majd, hogy a burleszk, az irónia és a groteszk elemek segítségével a néző szorongását nevetéssé oldja. Ám aki nem fél, annak nincs fantáziája.

 Prága, 1904. augusztus 28.

[…] Ahogy egy másik délután, rövid álomból felébredve, kinyitottam a szemem, és még alig érezhettem bizonyossággal, hogy élek, anyám egészen természetes hangját hallottam, az erkélyről kérdezte: „Maga mit csinál ott?” És egy nő azt felelte a kertből: „Ozsonnázom a zöldben.” Én pedig elámultam, micsoda biztonsággal viselik ezek az emberek az életet.
Kafka levele Max Brodhoz

Kafka talán sohasem viselte biztonsággal az életet. Éppen ezért menekült olyan világokba melyeket írásaiból ismerünk. Olyan helyek ezek, ahol nincs realitás, sem ráció, sokkal inkább csak a fanyar groteszk és a misztikummal keveredő oximoron. Oravecz Imre így ír róla egyik versében;

„fekete nagykabátban / fekete kalapban / lyukas zokniban jön / jön franz kafka / esernyőjével megkopogtatja / az ablaktáblákat / a kampán vízimalom / éjjelente a halott molnár / lisztes kezével megindítja / a korhadt kerekeket…” 

Az előadás több Kafka történetet gyúr össze, a cím nem csak az Átváltozás című műre utal, hanem arra is, hogy az egyik novellából a színészek a másikban találják magukat. Valamint, arra, hogy az előadásban megjelenő összes irodalmi alkotásban történik egyfajta átváltozás. Hiszen az Átváltozás mellett író több műve; Az ítélet, A nyolc oktávfüzet, a Levél apámhoz A fegyencgyarmaton, az Amerika Az Oklahomai Természeti Színház című fejezete, a Blumfeld, az öregedő agglegény és a Boldogtalanság című írása is belekerült a darabba. Minek szövegét Gáspár Ildikó a darab rendezője, Ari – Nagy Barbara és Gábor Sára dramaturg közösen írták.

Matkó Tamás és Kákonyi Árpád hátborzongató zenéje egyszerre felemel, megrémiszt és nyomaszt. A darab sikere a hatalmas összmunkában rejlik. Megcsillogtatják tehetségüket a Színház ifjai és a társulat új tagja Csákányi Eszter is, aki óriás krumplibogárként ijeszt ránk. Csákányi olyan elmebeteg tánccal nyitja az előadást, ami után biztosak lehetünk benne, hogy a következő két felvonásban messze magunk mögött hagyjuk a valóság világát.  Majd a mindenkori főhős – Gregor Samsa, Karl, a Fiú, K., és az Utazó – képében megjelenik Polgár Csaba. A fehérre festett arcú férfi, mesterien alakítja az összes rajta átfolyó karaktert. Samsa csótány testét az úgynevezett soklábú Samsa-kórus, Dóra Béla, Ficza István, Jéger Zsombor, Novkov Máté és Patkós Márton alakítja.

Az első felvonás (Csákányi Eszter tánca után) a klasszikus, Kafka egyik legismertebb figurájával kezdődik.  Gregor Samsa, az utazóügynök egy nap arra ébred, hogy addigi élete gyökeresen megváltozott, undorító, elviselhetetlen teherként, féreggé változva élősködik családján.

Majd belép a második mű, amiben Georg, a sikeres üzletember, idősödő apjához megy, hogy megvitasson vele egy látszólag mellékes ügyet, ám a lakásból kilépve a folyóhoz megy, hogy belevesse magát, és öngyilkos legyen.

Ezt követi Blumfeld, az örök agglegény, aki a munkából hazaérve, két pattogó labdát talál a lakásában, és szokásos esti pipájára már nem tud rágyújtani.

A karakterek, és az őket körülvevő szituációk különbözőek ugyan, de egy valami mégis összeköti őket. A változás, amelynek mértéke legyen kicsi vagy nagy, minden esetben ugyanazt az eredményt szüli; a normalitás váratlanul leveti álarcát, és napvilágra jön a tiszta, nyers, fedetlen groteszk abszurditás.

A Marina Sremac tervezte  impresszív jelmezekben minden színész tökéletesen eggyé válik az általa megformált karakterrel. Ilyen például Kókai Tünde a csótánnyá változott Gregor lázadó húga Grete tetoválást mintázó, csipke-bodyja. Az anyát játszó Kerekes Éva, mint mindig, most kékesfekete ruhájával sötét angyalként is gyönyörű.

A darab minden tekintetben tökéletesnek mondható. Izsák Lili, a darab remek díszletének tervezője, teszi fel az i –re a pontot a mesterien megteremtet bogártesttel minek különleges mozgatásának és a színészi pontosságnak köszönhetően nem marad bennünk semmi kétség Samsa átváltozását illetően.

Nem csak a színészek, a novellák és a darab történetei, de mi magunk nézők is átváltozunk,- sajnos csak-   az előadás idejére. Mert Kafka világában senki sem marad ugyanaz, mindenki megkapja a rá leginkább illő groteszk jelmezt, melyet az előadás végén a hatalmas ováció közepette senki sem akar visszaadni.

kafka

 

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

HTML tags are not allowed.

Copyright © 2007-2014. Minden jogot fenntartanak a szerkesztők és a szerzők.

Scroll to top